KOE > YMMÄRRÄ > SOVELLA

Laajennetun todellisuuden (XR) ratkaisut tulevat muuttamaan tapaa miten oivallamme, koemme ja jaamme asioita. Tilallisten sovellusten vaikutusta on verrattu mobiililaitteiden yleistymiseen, mutta liiketoimintaan sopivien palveluiden ja käyttötapauksien tunnistaminen vaatii organisaatioilta XR-ymmärrystä.

Päivän XR-työpajassa tiimisi oppii XR:n ajattelun ja suunnittelun perusteet sekä osaltaan johdattaa yritystäsi kohti XR-projektin aloittamista:

  • Omat kokemukset uusimmilla XR-laitteilla auttavat ymmärtämään teknologian mahdollisuuksia ja rajoituksia niiden toteutuksessa.
  • Ymmärrä markkinatilanne ja opi jo toteutetuista XR-ratkaisuista.
  • Opi XR-palvelukonseptien luomisprosessi sidosryhmiesi tarpeisiin ja jalkauta XR-visiosi käytännön askeleiksi Roadmap -työkalun avulla.

TYÖPAJAN JÄLKEEN

TYÖPAJA KEHITTÄÄ XR KYVYKKYYTTÄSI

Annamme tiimillesi työkalut XR-projektien toteuttamiseksi yrityksessänne.


YHTEINEN KIELI JA YMMÄRRYS

Jaettu sanasto ja selkeä käsitys prosessista KOROSTUVAT XR-projektia suunniteltaessa.

Työpajassa luodut PALVELUKONSEPTIT

Esittele XR-oppeja ja työpajassa luotuja palvelukonsepteja sisäisesti työpaja-koosteella.

XR-TYÖKALUT JA TYÖTAPA

HYÖDYNNÄ XR-suunnitelutyökaluja ja työskentelytapaamme KONSEPTIEN JATKOKEHITYKSESSÄ.

MENTOROINTI

Työpajan jälkeen XR-asiantuntijamme auttaa palvelukonseptien jatkojalostuksessa mentoritapaamisessa.

Autamme tiimiäsi tunnistamaan milloin ja miten XR-teknologiaa voi hyödyntää - ja milloin se ei ole paras vaihtoehto.

KOKEILE XR-KOKEMUKSIA

OMAKOHTAISET KOKEMUKSET VAHVISTAVAT XR:N YMMÄRRYSTÄ JA LUOVAT TIIMILLE YHTEISEN KIELEN.

Module 1: Toteuttamiskelpoisen ratkaisun löytämiseksi tiimisi on ymmärrettävä teknologian asettamat rajoituksen ja mahdollisuudet.

  • Opi XR: n käsitteet käytännössä kuratoitujen AR, MR, VR sisältöjen avulla.
  • Kokeile uusimpia XR-laitteita, kuten Varjo VR-1, Microsoft Hololens 2, Oculus, ja opi niiden käytöstä ja käyttöönotosta.
  • Tutustu toimialasi olennaisiin XR-tapaustutkimuksiin sekä muihin luoviin sisältöihin laajentaaksesi tiimisi ajattelua.
  • Tutustu XR-projektien toteutuksen vaiheisiin ja kustannuksiin.

KATSAUS MARKKINOIHIN JA NIIDEN XR-VALMIUTEEN

Tarkastelemme markkinatilannetta tänään ja huomenna.

Module 2: Markkinajohtajia tutkimalla voimme hahmottaa XR:n mahdollisuuksista lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

  • Ymmärrä XR:n kehitysalueet, kuluttajamarkkinoiden avainluvut sekä B2B-investointien yleisimmät käyttötapaukset.
  • Tunnista XR-markkinoiden tärkeimmät trendit toimialallasi.
  • Opi esimerkkien kautta, erilaisista liiketoimintamalleista ja parhaista käytännöistä ja strategioista globaaleilla teollisuudenaloilla.

UUDELLA VIERAALLA AIHEALUEELLA TYÖSKENNELLESSÄ SAATAMME KOPIOIDA NÄKEMÄMME LÄHESTYMISTAVAN TIETÄMÄTTÄ TEHOKKAAMMASTA RATKAISUISTA.

KONSEPTOI JA JALOSTA XR-IDEASI

OHJAAMME TIIMIÄSI IDEOIDEN JALOSTAMISESSA KONSEPTEIHIN JA PROTOTYYPPIIN.

Moduuli 3: Teknologiaratkaisut eivät aina ratkaise todellisia ongelmia, jos ne luodaan yksikkökeskeisesti. Organisaation eri yksiköiden on oltava mukana luomisprosessissa, jotta XR-kehitys ei jäisi pelkästään kokeelliseksi sivuprojektiksi.

  • Käyttäytymisen muutoksen edistäminen (behavioural design) ihmiskeskeisellä XR-palvelumuotoilulla.
  • Ohjaamme ideointia ja konseptien luontia XR-suunnittelupohjilla, jotka auttavat tiimejä löytämään yhteiset tavoitteet ja analysoimaan organisaation sisäistä XR-valmiutta.
  • Mahdollisuus luoda parhaasta konseptista kevyt prototyyppi.

PURKU JA UUDELLEEN MÄÄRITTELY

LUO YHTEINEN VISIO JA ASKELEET SEN SAAVUTTAMISEKSI.

Session 4: Kun olemme yhteisymmärryksessä siitä, mitä XR tarkoittaa organisaatiollesi voimme määritellä XR-visiosi tarkemmin ja suunnitella toimenpiteet sen saavuttamiseksi.

  • XR-vision ja etenemissuunnitelman määritteleminen XR-palveluiden jalkauttamiseksi.

THE PROCESS FROM OUR IDEA TO CONCEPT VISION, DESIGN AND IMPLEMENTATION PROCESS OF POC & ALPHA VERSION WAS CLEARLY COMMUNICATED.

- Joni Nieminen, PROJECT MANAGER, Yle Oppiminen

AFTER INSIGHTFUL ON-BOARDING TO THE TECHNOLOGY WE GOT CONCRETE STEPS TO BUILD OUR SERVICE IN VIRTUAL REALITY

- Sampo Pohjola, CHIEF HUMAN OFFICER, KorpiForest

TYÖPAJAN OHJAAJAT

Olli Tähtinen (Radical Rabbit) ja Ashwin Rajan (Fabric) ovat yhdistäneet ymmärryksensä XR: n luomisesta yli 20-vuoden kokemuksella design thinking- ja palvelumuotoilu -ajattelusta sekä luovien työpajojen suunnittelusta ja fasilitoinnista. XR-työpajan rakenne on iteroitu ja validoitu pitämissämme työpajoissa.

Radical Rabbit on ideoinut, suunnitellut ja toimittanut XR-projekteja yrityksille, kuten YLE, Unilever, Finnish National Opera & Ballet, UPM, Korkeasaari and Helsingin kaupungille. Fabric on ajatushautomo, joka auttaa yrityksien innovaatioprojektien jalkauttamisessa hyödyntäen käyttäytymissuunnittelua.

Työpaja järjestetään yhteistyössä Helsinki XR Center (HXRC) kanssa, joka on Metropolia ammattikorkeakoulun, Finnish Virtual Reality ry:n ja Helsingin kaupungin yhteisyritys. HXRC: n tavoitteena on tulla Pohjoismaiden suurimmaksi VR- ja AR-tekniikoiden innovaatio- ja kehityskeskukseksi.

OTA YHTEYTTÄ 

KYSY LISÄÄ TAI VARAA TYÖPAJA

Sähköposti

Lisätiedot